نویسنده: بابک حسینی نژاد

عضویت در خبرنامه
شبکه های اجتماعی
آخرین نظرات
  • ۲۲ ارديبهشت ۰۲، ۱۴:۵۱ - سردار علائی
    سرور
  • ۲۲ ارديبهشت ۰۲، ۱۴:۴۹ - سردار علائی
    سرور

همانطور که می دانید گوشی های اندروید مصرف دیتای بالایی دارند. این امر برای کسانی که از حجم محدود اینترنت اپراتورهای تلفن همراه استفاده می کنند دردسر ساز است. خود من از بسته های اینترنت همراه اول استفاده می کنم که حجم ارائه شده در بسته یک ماهه آن برابر با ۳ گیگابایت است و من دائم نگران تمام شدن بی موقع آن و اجبار به تحمل هزینه اضافی هستم. در این شرایط حداقل کاری که می توان انجام داد جلوگیری از مصرف حجم اینترنت محدود، توسط گوشی اندروید است. در ادامه مطلب چند راه حل ساده برای این کار ارائه شده است.

  • تنظیم Data Limit روی گوشی اندروید:

این کار به شما اجازه می دهد تا عددی را به مگابایت برای مصرف روزانه حجم اینترنت خود تعیین کنید. این مصرف اینترنت گوشی شما را کم نمی کند ولی به شما اجازه می دهد تا  مقدار مصرفی روزانه خود را کنترل  کنید. مثلا من گوشی خود را طوری تنظیم کرده ام که بعد از رسیدن به حجم 1GB به من هشدار دهد.

 

برای تنظیم Data Limit روی گوشی اندروید خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در قسمت تنظیمات (Settings) گوشی مسیر زیر را دنبال کنید:
Android 4.1 (JellyBean) -----> Setting --> Wireless & Networks --> Data Usage
Android 4.4 (KitKat) -----> Setting --> Connections --> Data Usage

 

  1. بعد از باز کردن Data Usage گزینه Set Mobile Data Limit را تیک زده و از قسمت Data Usage Cycle، گزینه Change cycle را انتخاب کنید.

 

  1. در این قسمت می توانید چرخه استفاده خود از اینترنت را که معمولا 1 ماه می باشد انتخاب کنید. این چرخه هر 30 روز در تاریخی که شما  تعیین می کنید (همان تاریخ تمدید اینترنت گوشی) ریست می شود. از آنجایی که من هر چهاردهم بسته اینترنتی خود را تمدید می کنم این عدد را برابر 14 قرار می دهم و سپس دکمه set را کلیک می کنم.

 

  1. در آخر هم خطوط قطع و هشدار را روی حجم دلخواه خود تنظیم می کنم. همانطور که در شکل زیر می بینید، من خط هشدار را در وضعیت 1GB و خط قطع را در وضعیت 3GB قرار داده ام با این کار اگر در طول ماه جاری حجم مصرفی  من به 1GB برسد گوشی من با یک Notification به من هشدار می دهد و اگر حجم مصرفی به 3GB رسید اینترنت را قطع می کند.

 

  • حذف یا غیر فعال کردن برنامه های پر مصرف:

همانطور که می دانید برخی برنامه های کاربردی اندروید در پس زمینه کار کرده و مدام در حال مصرف حجم اینترنت شما هستند. از معروف ترین این اپلیکیشن ها می توان از viber ،whatsapp ،Facebook و دیگر برنامه های اجتماعی یاد کرد. بهترین کار این است که وقتی از اینترنت محدود موبایل خود استفاده می کنید گزینه Restrict Background Data را در تنظیمات Data Usage فعال کنید. این گزینه دسترسی برنامه های کاربردی به اینترنت را محدود می کند بطوری که تا برنامه روی صفحه گوشی باز نباشد نمی تواند به اینترنت متصل شود*.

 

 

*توجه داشته باشید که با زدن این تیک هیچ نوتیفیکیشنی از برنامه های اجتماعی خود مثل وایبر یا فیسبوک دریافت نخواهید کرد مگر اینکه این برنامه روی صفحه گوشی جلوی شما باز باشد.

*بجای برنامه کاربردی اصلی فیسبوک می توانید از نرم افزار کم حجم Facebook Lite هم استفاده کنید. (لینک و نحوه نصب)

 

  • حذف برنامه های پر تبلیغ یا استفاده از یک add blocker:

شما قطعا برنامه های دیگری هم روی گوشی خود نصب می کنید که دائم در حال نشان دادن تبلیغات بیهوده روی صفحه نمایش شما هستند. این برنامه های کاربردی که معمولا مجانی هستند از راه این تبلیغات کسب درآمد می کنند و طبیعتا مصرف دیتای شما را ناخودآگاه بالا می برند. پس سعی کنید این برنامه ها را شناسایی و حذف کنید. یا حداقل از یک برنامه Add Blocker برای جلوگیری از بالا آمدن تبلیغات آنها استفاده کنید. متاسفانه در حال حاظر نمی توانم Add Blocker خوبی را به شما پیشنهاد دهم چرا که اکثر اینگونه برنامه ها که در بازار یا Play Store گوگل موجودند تایید نشده هستند. پس بهتر است برنامه های پر تبلیغ را پاک کنید.

 

  • استفاده از یک مرورگر کم حجم:

سعی کنید به جای استفاده از مرورگرهای با حجم بالا مثل کروم از مرورگر Opera Mini استفاده کنید. این مرورگر حجم سایتهای نمایش داده شده را تا حد قابل توجهی پایین می آورد. البته ممکن است سایت های نمایش داده شده به زیبایی  همیشگی نباشند ولی حجم مصرفی بطور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. برای دانلود و نصب این نرم افزار می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

 

ورژن 7.6.4 حجم 1.2MB

نظرات (۱۰)

هوشتار مصرف داده

خیلی خوب بود ممنون

سلام.مطالب واقعاً کاربردی بود ممنون

سلام این تنظیمات از ۱۰۰ گیگ بالاتر نداره  میخام کاملا غیر فعال بشه دیگه ارور نده
عالی بود.ممنون
سلام من گوشیم سامسونگه چندروزیه چرخه مصرفم رو نمی تونم تغییر بدم اصلا گزینه تغییره دوره نیست چیگار کنم

بسیار عالی متشکرم
تشکر از مطالب خوبتان در مورد کنترل استفاده از دیتا .

موفق باشید
عالیهههههههه میسئ
سلام میخاستم میشه یه کاری کرد که اصلا هشدار نیاید هرچی بخام دانلود کنم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی